H ξένη γλώσσα δεν είναι απλά ένα πλεονέκτημα στην επικοινωνία, είναι η βάση για μια σειρά από ευκαιρίες και δυνατότητες και ο τρόπος να έχεις μπροστά σου ανοικτούς ορίζοντες σκέψης και εξέλιξης!

« Μεγάλωσα στην Κόρινθο, σπούδασα στην Αθήνα και στην Αγγλία πληροφορική, και τώρα, από το σπίτι μου στο Λυκαβηττό, δουλεύω μέσω του Internet για μια Γερμανική εταιρεία! Τη γυναίκα μου που είναι Γαλλίδα, τη γνώρισα ενώ σπούδαζα και είμαι πανευτυχής που μπορούμε να ζούμε στην Ελλάδα και μεγαλώνουμε τα παιδιά μας στην ομορφότερη χώρα του κόσμου. Νιώθω πολύ τυχερός που μαθαίνουν τα παιδιά μου να συνεννοούνται και στα ελληνικά και στα αγγλικά και στα γαλλικά».

Αυτά λέει ο Γιώργος και συμπληρώνει : «όταν η μητέρα μου επέμενε να προχωρήσω στα αγγλικά, όταν ήμουν μικρός, διαμαρτυρόμουν έντονα, λέγοντάς της…: « και τι θα τα κάνω τα αγγλικά, αφού εμείς όλο ελληνικά μιλάμε;». Πού να ήξερα ότι κάποια χρόνια μετά, θα επέμενα κι εγώ με τον ίδιο τρόπο να μάθουν τα παιδιά μου όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις γλώσσες, πάρα πολύ καλά.

Γιατί είναι σημαντικό λοιπόν να μαθαίνουν σωστά τα παιδιά ξένες γλώσσες;

Η απάντηση φαίνεται απλή… Για να μπορούν να επικοινωνούν, να ταξιδεύουν και για να έχουν κι ένα εφόδιο παραπάνω στην επαγγελματική τους ζωή. Κι ωστόσο, πέρα από αυτούς τους λόγους που σίγουρα ισχύουν, υπάρχουν και μια σειρά ακόμα οφελών που προκύπτουν από την εκμάθηση της ξένης γλώσσας.

1. Η ξένη γλώσσα οδηγεί σε καλύτερες μαθησιακές επιδόσεις συνολικά

Υπάρχουν πλέον μελέτες που αποδεικνύουν ότι μαθητές που μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα, τα πηγαίνουν καλύτερα στις σπουδές, στη μητρική τους γλώσσα. Στην πολιτεία της Λουιζιάννα, στην Αμερική, μελετήθηκαν 13.000 μαθητές σε δημόσια σχολεία. Όσα μάθαιναν ξένες γλώσσες, είχαν ελαφρά καλύτερες επιδόσεις στο σχολείο γενικά, ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη, το οικονομικό ή εκπαιδευτικό επίπεδο των γονιών τους. Ακόμα, αυτή η μελέτη έδειξε ότι οι μαθητές που μάθαιναν ξένη γλώσσα ήταν γενικότερα καλύτεροι στην ανάγνωση, στην κατανόηση και την επεξεργασία κειμένων.

Άρα , όσοι μαθαίνουν ξένες γλώσσες, μαθαίνουν τελικά καλύτερα και τη μητρική τους γλώσσα!

2. Η ξένη γλώσσα είναι μια διαρκής άσκηση στη δημιουργικότητα

Είναι εύκολο να μιλάς στη μητρική σου γλώσσα αβίαστα, σχεδόν αυτόματα και χωρίς να σκέφτεσαι. Αλλά το να μιλήσεις σε μια ξένη γλώσσα, να δημιουργήσεις προτάσεις με νόημα σε αυτήν, απαιτεί μια συνειδητή προσπάθεια, που οξύνει το μυαλό και την σκέψη. Δημοσιεύτηκε μόλις μια νέα έρευνα από τους Behzad Ghonsooly και Sara Showqi που αποδεικνύει ότι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας ενισχύει τις βασικές ιδιότητες που συνθέτουν τη δημιουργικότητα, δηλαδή : την ευφράδεια, την πρωτότυπη σκέψη, τη γνωστική ευελιξία, την ελαστικότητα της μνήμης και την ικανότητα του μυαλού να προγραμματίζει.

Άρα , όσο πιο πολύ βάζεις το μυαλό σου να σκεφτεί και να μιλήσει σε μια ξένη γλώσσα, τόσο οξύνεις και εκπαιδεύεις τη σκέψη σου και τις δημιουργικές σου ικανότητες.

3. Η ξένη γλώσσα αποδεδειγμένα οξύνει το μυαλό

Έχει αποδειχθεί λοιπόν, ότι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας ενεργοποιεί ένα βασικό «κέντρο ελέγχου» του εγκεφάλου, εκείνο δηλαδή το κέντρο που διαχειρίζεται τις γνωστικές λειτουργίες. Η δεύτερη γλώσσα, ενεργοποιεί και ασκεί το κέντρο αυτό, κάνοντάς το, πιο αποτελεσματικό. Έγινε μια μελέτη από την Δρ.Ellen Bialystok του Πανεπιστημίου York του Καναδά, σε ηλικιωμένους που έπασχαν από Alzheimer. Η ερευνήτρια διαπίστωσε ότι οι ασθενείς που μιλούσαν περισσότερες γλώσσες , νόσησαν κατά μέσο όρο, τέσσερα με πέντε χρόνια αργότερα, από αυτούς που δεν μιλούσαν καμία ξένη γλώσσα. Η Δρ Bialystok έχει βγάλει αντίστοιχα συμπεράσματα και για την παιδική ηλικία. Παιδιά που μαθαίνουν ξένες γλώσσες, κατακτούν γνωστική ωριμότητα, νωρίτερα από αυτά που μένουν μόνο στη μητρική τους γλώσσα.

Άρα , η εκμάθηση της ξένης γλώσσας κρατά τον εγκέφαλο εύπλαστο, ευλύγιστο και συνεισφέρει στο να μένει υγιής ο εγκέφαλος επί μακρότερο.

4. Η ξένη γλώσσα οδηγεί σε καλύτερες αποφάσεις

Τι σχέση έχει η ξένη γλώσσα, θα αναρωτιόταν κανείς, με τις αποφάσεις ; Κι όμως, αποδείχθηκε ότι ένας άνθρωπος σκέφτεται σε ξένη γλώσσα, αξιολογεί, εξετάζει ένα θέμα πιο προσεκτικά, πιο εστιασμένα και πιο αναλυτικά από ότι θα έκανε στη δική του μητρική γλώσσα. Ο Δρ Boaz Keysar του Πανεπιστημίου του Σικάγο, λέει τα εξής : «θα περίμενε κανείς ότι η διαδικασία απόφασης, πάνω σε ένα θέμα που προβληματίζει, δεν θα άλλαζε ανάλογα με το τι γλώσσα μιλά κανείς. Κι όμως εκτεταμένες μελέτες μας έδειξαν ότι όταν κάποιος σκέφτεται αυτό που τον προβληματίζει, όχι στη μητρική του, αλλά στη δεύτερη γλώσσα που έχει μάθει, λειτουργεί πιο ψύχραιμα, πιο εστιασμένα και πιο ορθολογικά». Η εξήγηση είναι, ότι όταν οι άνθρωποι μιλούν σε μια ξένη γλώσσα, λειτουργούν χωρίς τους αυτοματισμούς σκέψης που υιοθετούν στη μητρική τους γλώσσα, με αποτέλεσμα να σκέφτονται πιο ψύχραιμα.

Άρα την επόμενη φορά που θα χρειαστεί να πάρεις μια σοβαρή απόφαση, θα βοηθήσεις τον εαυτό σου εάν την σκεφτείς στη δεύτερη γλώσσα σου. Σκεπτόμενος στη δεύτερη γλώσσα, σκέφτεσαι πιο ψύχραιμα και πιο εστιασμένα.

5. Η ξένη γλώσσα οδηγεί σε καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές

Παντού στον κόσμο, η γνώση της ξένης γλώσσας και συχνά και της δεύτερης και της τρίτης ξένης γλώσσας, αποτελεί εφόδιο που εξασφαλίζει καλύτερες δυνατότητες καριέρας και μάλιστα στις αναπτυσσόμενες χώρες, η απαίτηση της ξένης γλώσσας οδηγεί σε μεγάλες επαγγελματικές διαφορές. Σύμφωνα με την μελέτη των Azam,Chin και Prakash, στην Ινδία οι εργαζόμενοι που μιλούν πολύ καλά αγγλικά, παίρνουν κατά μέσο όρο 34% υψηλότερους μισθούς κι όσοι μιλάνε καλούτσικα τα αγγλικά, παίρνουν κατά 13% υψηλότερους μισθούς από αυτούς που δεν μιλάνε καθόλου αγγλικά. Φυσικά, η δεύτερη γλώσσα συνδέεται με ένα γενικότερο υψηλό επίπεδο γνώσεων και εκπαίδευσης.

Άρα, μαθαίνοντας μια δεύτερη γλώσσα, δίνεις στον εαυτό σου εφόδια καλύτερης επαγγελματικής αποκατάστασης.

6. Επαγγελματικές ευκαιρίες

Παράλληλα , η παγκοσμιοποίηση και το διαδίκτυο, διευρύνουν απέραντα τις επαγγελματικές ευκαιρίες και εντός και εκτός Ελλάδος. Η γνώση της ξένης γλώσσας είναι απόλυτη προϋπόθεση για να μπορεί κανείς να αξιοποιεί τις αναδυόμενες ευκαιρίες, σε οικονομίες και χώρες που είναι πια ιδιαίτερα προσβάσιμες σε μας, μέσω Internet.

Η Ελένη λέει : «αποφάσισα , παίρνοντας το πτυχίο μου, να δουλέψω στο εξωτερικό για κάποιο διάστημα, για να μπορέσω να φτιάξω ένα καλό βιογραφικό και να μπορέσω μετά κάποια στιγμή να επιστρέψω στην Ελλάδα. Έστειλα τα βιογραφικά μου μέσω Internet και ήταν πολύ ενδιαφέρον το ότι έκανα συνέντευξη με τουλάχιστον τέσσερις εταιρίες μέσω Skype . Μιλήσαμε στα αγγλικά, με ρώτησαν αρκετά πράγματα και χαίρομαι που μπορούσα να έχω άνεση στη γλώσσα, αφού στο Κέντρο Ξένων Γλωσσών που φοίτησα, κάναμε πολλές δραστηριότητες για προφορική εξάσκηση. Εν τέλει, με προσέλαβε μια εταιρία στη Σκωτία, στη Γλασκώβη, μετά από τρεις τέτοιες συνεντεύξεις στο Skype.

Έτσι λοιπόν, ας πάψουμε να θεωρούμε τα αγγλικά, ή τα γαλλικά, ή τα γερμανικά που μαθαίνουν τα παιδιά μας ως ΞΕΝΕΣ γλώσσες. Στην πραγματικότητα μιλάμε για τη δεύτερη γλώσσα του παιδιού… την απαραίτητη δεύτερη γλώσσα που ανοίγει τα μάτια και τα αυτιά του, οξύνει το μυαλό και τη δημιουργικότητά του κι ανοίγει τους ορίζοντές του!