Δυσλεξία: Ένας πλήρης οδηγός

Όπως συμβαίνει και με τις υπόλοιπες μαθησιακές δυσκολίες, η δυσλεξία είναι μια ισόβια πρόκληση με την οποία οι άνθρωποι γεννιούνται. Αυτή η διαταραχή επεξεργασίας της γλώσσας, μπορεί να δυσχεραίνει την ανάγνωση , τη γραφή, την ορθογραφία και μερικές φορές ακόμα και τον προφορικό λόγο.

Η δυσλεξία δεν είναι ένδειξη χαμηλής νοημοσύνης ή τεμπελιάς. Δεν είναι επίσης το αποτέλεσμα κάποιας βλάβης στην όραση. Τα παιδιά και οι ενήλικες με δυσλεξία έχουν απλώς μια νευρολογική διαταραχή η οποία οδηγεί τον εγκέφαλό τους να επεξεργάζεται και να ερμηνεύει τις πληροφορίες με διαφορετικό τρόπο.

Η δυσλεξία εμφανίζεται ανάμεσα σε ανθρώπους με κάθε λογής οικονομικό και εθνικό προφίλ. Συχνά περισσότερα από ένα μέλη της ίδιας οικογένειας παρουσιάζουν δυσλεξία. Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Παιδιού και Ανθρώπινης Ανάπτυξης, το 15% των Αμερικάνων έχει μεγάλο πρόβλημα με την ανάγνωση.

Η πλειοψηφία των τεκταινόμενων σε μια τάξη βασίζεται στην γραφή και την ανάγνωση. Είναι κατά συνέπεια σημαντικό να αναγνωριστεί η δυσλεξία όσο το δυνατόν συντομότερα. Με την χρήση εναλλασσόμενων μεθόδων εκμάθησης, τα άτομα με δυσλεξία μπορεί να επιτύχουν.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις της δυσλεξίας;

Η δυσλεξία μπορεί να επηρεάσει τα άτομα με διαφορετικούς τρόπους. Αυτό εξαρτάται, εν μέρει, από την σοβαρότητα της μαθησιακής δυσκολίας και την επιτυχία των εναλλασσόμενων μεθόδων εκμάθησης.

Κάποια άτομα με δυσλεξία μπορεί να έχουν δυσκολία στην ανάγνωση και την ορθογραφία, ενώ άλλα καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια να γράψουν ή να ξεχωρίσουν το δεξί από το αριστερό. Κάποια παιδιά παρουσιάζουν ενδείξεις ότι αντιμετωπίζουν δυσκολία από τα πρώτα στάδια γραφής και ανάγνωσης.  Αργότερα όμως ίσως αντιμετωπίσουν πρόβλημα με περίπλοκες γλωσσικές δεξιότητες όπως είναι η γραμματική, η κατανόηση κειμένου και ο πιο λεπτομερής γραπτός λόγος.

Η δυσλεξία μπορεί επίσης να δυσκολεύει τα άτομα να εκφραστούν ξεκάθαρα. Είναι πιθανό να είναι δύσκολο γι’αυτούς να χρησιμοποιήσουν λεξιλόγιο και να δομήσουν τις σκέψεις τους κατά την διάρκεια μιας συζήτησης ενώ άλλοι καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια να καταλάβουν τους άλλους όταν τους μιλούν.

Η κατάσταση γίνεται ακόμα δυσκολότερη με τις αφηρημένες έννοιες και την μη κυριολεκτική γλώσσα όπως για παράδειγμα με τα ανέκδοτα και τις παροιμίες.

Όλες αυτές οι επιπτώσεις μπορεί να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην εικόνα που έχει το άτομο για τον εαυτό του. Χωρίς βοήθεια τα παιδιά συχνά νιώθουν απογοήτευση με την διαδικασία της μάθησης. Το άγχος να χειριστούν με επιτυχία τις υποχρεώσεις τους για το σχολείο συχνά οδηγεί τα παιδιά με δυσλεξία στο να χάσουν το κίνητρό τους για να συνεχίσουν και να ξεπεράσουν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν.

Ποιες είναι οι προειδοποιητικές ενδείξεις;

Η δυσλεξία έχει διαφορετικές προειδοποιητικές ενδείξεις σε ανθρώπους διαφορετικών ηλικιών.

Δείτε τις παρακάτω σελίδες για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα προειδοποιητικά σημάδια της δυσλεξίας σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες.

Όλοι κατά καιρούς καταβάλλουμε μεγάλες προσπάθειες για να μάθουμε. Οι μαθησιακές δυσκολίες όπως η δυσλεξία όμως είναι σταθερές και διατηρούνται ακόμα και με το πέρασμα του χρόνου. Οι ακόλουθες λίστες είναι ένας γενικός  οδηγός για την αναγνώριση της δυσλεξίας. Η Διαδραστική Checklist Μαθησιακών Δυσκολιών είναι μια επιπλέον πηγή για να ληφθεί υπόψη. Τέλος, θα πρέπει να έχετε επίγνωση ότι κάποια από τα «συμπτώματα» που απαριθμούνται ισχύουν επίσης και για άλλες μαθησιακές δυσκολίες καθώς επίσης και για διαταραχές όπως είναι η  ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα), η οποία συχνά συνυπάρχει με τις Μαθησιακές Δυσκολίες.

Αν εσείς ή το παιδί σας εμφανίζετε μερικές από τις προειδοποιητικές αυτές ενδείξεις, μην διστάσετε να αναζητήσετε βοήθεια. Τσεκάρετε τις προειδοποιητικές ενδείξεις που ισχύον για το παιδί σας και δείξτε την λίστα στον επαγγελματία που συμβουλεύεστε. Με σωστή αναγνώριση και υποστήριξη, το παιδί σας θα είναι περισσότερο ικανό να επιτύχει στο σχολείο, στον χώρο δουλειάς και στη ζωή. Κανείς δεν ξέρει το παιδί σας καλύτερα από εσάς, οπότε εμπιστευτείτε το ένστικτό σας αν νομίζετε ότι χρειάζεστε βοήθεια.

Οι υποχρεώσεις τους για το σχολείο συχνά οδηγεί τα παιδιά με δυσλεξία στο να χάσουν το κίνητρό τους για να συνεχίσουν και να ξεπεράσουν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν.

Πώς αναγνωρίζεται η δυσλεξία;

Εκπαιδευμένοι επαγγελματίες μπορούν να αναγνωρίσουν την δυσλεξία χρησιμοποιώντας μια επίσημη αξιολόγηση.

Αυτή εξετάζει την ικανότητα του ατόμου να καταλάβει και να χρησιμοποιήσει την γλώσσα γραπτά και προφορικά.

Εξετάζει περιοχές με δυνατά σημεία και αδυναμίες στις δεξιότητες που απαιτούνται για την ανάγνωση. Επιπλέον, λαμβάνει υπόψη πολλούς άλλους παράγοντες. Αυτοί περιλαμβάνουν το οικογενειακό ιστορικό, την νοημοσύνη, την εκπαίδευση που έχει λάβει το άτομο και το κοινωνικό περιβάλλον.

Πώς αντιμετωπίζεται η δυσλεξία;

Η αναγνώριση της δυσλεξίας όσον το δυνατόν συντομότερα στη διάρκεια της ζωής βοηθάει. Ενήλικες με δυσλεξία που δεν έχει αναγνωριστεί συχνά απασχολούνται επαγγελματικά σε θέσεις κατώτερες της διανοητικής τους ικανότητας.

Με την βοήθεια όμως ενός παιδαγωγού, δασκάλου ή άλλου εκπαιδευμένου επαγγελματία, σχεδόν όλοι οι άνθρωποι με δυσλεξία μπορούν να διαβάσουν και να γράψουν καλά.

Χρησιμοποιήστε τις ακόλουθες στρατηγικές για να βοηθήσετε στην πρόοδο του ατόμου με δυσλεξία:

  • Εκθέστε το παιδί σας νωρίς σε προφορική ανάγνωση, γραφή, ζωγραφική και εξασκηθείτε για να ενθαρρύνετε την ανάπτυξη της έντυπης γνώσης, τον βασικό σχηματισμό γραμμάτων, τις δεξιότητες αναγνώρισης και την γλωσσική επίγνωση (τη σχέση ανάμεσα στον ήχο και στο νόημα).
  • Βάλτε το παιδί να εξασκηθεί στην ανάγνωση διαφορετικών τύπων κειμένων. Αυτό περιλαμβάνει βιβλία, περιοδικά, διαφημίσεις και κόμικς.
  • Συμπεριλάβετε την πολυαισθητηριακή, δομημένη καθοδήγηση όσον αφορά στη γλώσσα.
  • Αναζητήστε τροποποιήσεις στην τάξη. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει περισσότερο χρόνο για την ολοκλήρωση εργασιών, βοήθεια με την καταγραφή σημειώσεων, προφορική εξέταση και άλλα μέσα αξιολόγησης.
  • Χρησιμοποιείστε μαγνητοφωνημένα βιβλία και ενισχυτικές τεχνολογίες. Παράδειγμα είναι τα λογισμικά που αναγνωρίζουν ότι εμφανίζεται στην οθόνη και το μετατρέπουν σε λόγο και τα λογισμικά αναγνώρισης φωνής.
  • Δεχτείτε βοήθεια για τα συναισθηματικά θέματα που προκύπτουν από την υπερπροσπάθεια να ξεπεραστούν οι ακαδημαϊκές δυσκολίες.

Η ανάγνωση και η γραφή είναι βασικές δεξιότητες της καθημερινής ζωής. Είναι όμως σημαντικό να δοθεί έμφαση και σε άλλες πλευρές της μάθησης και της έκφρασης. Όπως ισχύει για όλους τους ανθρώπους, τα άτομα με δυσλεξία  απολαμβάνουν δραστηριότητες που αξιοποιούν τα δυνατά σημεία και τα ενδιαφέροντα τους.  Για παράδειγμα τα άτομα με δυσλεξία μπορεί να έλκονται από τομείς που δεν δίνουν έμφαση στις γλωσσικές δεξιότητες. Τέτοια παραδείγματα  είναι το σχέδιο, η τέχνη, η αρχιτεκτονική, η μηχανική και η χειρουργική.

Συνήθεις Προειδοποιητικές Ενδείξεις της Δυσλεξίας

Προσχολική Ηλικία Μέχρι Δευτέρα Τάξη

Ενώ η δυσλεξία συχνότερα αναγνωρίζεται επίσημα σε παιδιά σχολικής ηλικίας, τα σημάδια της δυσλεξίας μπορούν συχνά να ανιχνευτούν σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Αν ανησυχείτε για το παιδί σας, εξετάστε την ακόλουθη checklist με τις συνήθεις προειδοποιητικές ενδείξεις δυσλεξίας  σε παιδιά από την προσχολική ηλικία μέχρι και την Δευτέρα τάξη.

Για τουλάχιστον τους τελευταίους έξι μήνες, το παιδί αντιμετωπίζει πρόβλημα με:

  • Γλώσσα:
    • Το να μάθει την αλφαβήτα, τους αριθμούς και τις μέρες της εβδομάδας.
    • Το να ονοματίζει ανθρώπους και αντικείμενα.
    • Το να μιλάει με ακρίβεια και να χρησιμοποιεί ποικίλο λεξιλόγιο, κατάλληλο για την ηλικία του.
    • Το να παραμένει στο θέμα.
    • Το να ενδιαφέρεται και να διατηρεί το ενδιαφέρον του για ιστορίες και βιβλία.
    • Το να μάθει να μιλάει (με καθυστέρηση σε σχέση με τους συνομηλίκους του).
    • Το να καταλαβαίνει τη σχέση ανάμεσα στον ακροατή και τον ομιλητή.
    • Το να προφέρει τις λέξεις σωστά.
    • Το να μαθαίνει και να χρησιμοποιεί σωστά το νέο λεξιλόγιο.
    • Το να διαχωρίζει μεταξύ τους λέξεις που ακούγονται παρόμοιες.
    • Το να κάνει ομοιοκαταληξίες με λέξεις.
    • Το να καταλαβαίνει οδηγίες.
    • Το να επαναλαμβάνει αυτό που μόλις ειπώθηκε.
  • Ανάγνωση:
    • Το να ονοματίζει γράμματα.
    • Το να αναγνωρίζει γράμματα, να ταιριάζει τα γράμματα με τους ήχους και να αναμειγνύει ήχους όταν μιλάει.
    • Το να μαθαίνει να διαβάζει ανάλογα με τις προσδοκίες που προκύπτουν από την ηλικία του.
    • Το να συσχετίζει γράμματα με ήχους και να καταλαβαίνει την διαφορά ανάμεσα στους ήχους των λέξεων.
    • Το να ανακατεύει τους ήχους των γραμμάτων μέσα στις λέξεις με ακρίβεια.
    • Το να αναγνωρίζει και να θυμάται πολύ συνηθισμένες λέξεις.
    • To να θυμάται τυπωμένες λέξεις.
    • Το να ξεχωρίζει λέξεις και γράμματα που φαίνονται παρόμοια.
    • Το να μαθαίνει και να θυμάται καινούργιο λεξιλόγιο.
    • Το να μην χάνει τη σειρά και να μην παραλείπει λέξεις όταν διαβάζει.
    • Το να δείχνει σιγουριά και ενδιαφέρον για την ανάγνωση.
  • Γραφή:
    • Το να μάθει να αντιγράφει και να γράφει σε ένα επίπεδο που να συμβαδίζει με την ηλικία του.
    • Το να γράφει γράμματα, αριθμούς και σύμβολα στην σωστή σειρά.
    • Το να γράφει λέξεις ως επί το πλείστον ορθογραφημένα και με συνέπεια.
    • Το να διορθώνει τυπωμένα κείμενα και γραπτή δουλειά
  • Κοινωνικό -συναισθηματικός τομέας:
    • Το να κάνει και να κρατάει φίλους.
    • Το να μπορεί να ερμηνεύει μη λεκτικά στοιχεία, την « γλώσσα του σώματος» και τον τόνο της φωνής.
    • Το να έχει κίνητρο και αυτοπεποίθηση όσον αφορά στη μάθηση.
  • Άλλα:
    • Αίσθηση κατεύθυνσης / χωρικών εννοιών (όπως το δεξιά και το αριστερά).
    • Το να εκτελεί έργα με συνέπεια καθημερινά.

Τρίτη Τάξη ως και το Γυμνάσιο

Ανησυχείτε ότι το παιδί σας που είναι στο δημοτικό ή στο γυμνάσιο δεν μαθαίνει, δεν επικοινωνεί και δεν δημιουργεί  σχέσεις με τους άλλους τόσο επιτυχώς όσο και οι συνομήλικοι του;  Το παιδί σας καταβάλλει ιδιαίτερα μεγάλη προσπάθεια με την ανάγνωση; Αυτό επηρεάζει την αυτοεκτίμηση και το κίνητρο του παιδιού;

Αν αυτά ισχύουν, η ακόλουθη checklist προειδοποιητικών ενδείξεων για δυσλεξία για παιδιά από την Τρίτη τάξη μέχρι  και το Γυμνάσιο ίσως σας βοηθήσει να διασαφηνίσετε τις ανησυχίες σας.

Για τους τελευταίους τουλάχιστον έξι μήνες, το παιδί έχει πρόβλημα με:

  • Γλώσσα:
    • Το να καταλάβει οδηγίες.
    • Το να επαναλάβει αυτό που μόλις έχει ειπωθεί με τη σωστή σειρά.
    • Το να μένει σε ένα θέμα και να φτάνει στο θέμα ( βαλτώνει στις λεπτομέρειες).
    • Το να ονοματίζει ανθρώπους και αντικείμενα.
    • Το να μιλάει με σωστή, ακριβή γλώσσα, σωστή γραμματική και ποικίλο λεξιλόγιο.
    • Το να ξεχωρίζει τις λέξεις που ακούγονται παρόμοιες.
    • Το να προφέρει τις λέξεις σωστά.
    • Το να μιλάει ήρεμα, χωρίς πολύ βιασύνη ή χρήση «γεμισμάτων» όπως το «ε».
    • Το να φτιάχνει ομοιοκαταληξίες.
    • Το να καταλαβαίνει το χιούμορ, τα λογοπαίγνια και τους ιδιωματισμούς.
  • Ανάγνωση:
    • Το να διαβάζει περιεχόμενο κατάλληλο για την ηλικία του με ευχέρεια.
    • Το να διαβάζει φωναχτά ή σιωπηλά έχοντας καλή κατανόηση.
    • Το να νιώθει αυτοπεποίθηση και να έχει ενδιαφέρον για τη ανάγνωση.
    • Το να θυμάται συνηθισμένες λέξεις και άλλες τυπωμένες λέξεις.
    • Το να μαθαίνει και να θυμάται καινούργιο λεξιλόγιο.
    • Το να αναλύει με ακρίβεια άγνωστες λέξεις. ( αντί για αυτό, έχει την τάση να μαντεύει).
    • Το να διαβάζει λέξεις και γράμματα με την σωστή σειρά, σπάνια αντιστρέφοντας ή παραβλέποντας τα.
    • Το να καταλαβαίνει προβλήματα διατυπωμένα με λόγια στα μαθηματικά.
  • Γραφή:
    • Το να κατακτά κανόνες ορθογραφίας.
    • Το να συλλαβίζει την ίδια λέξη με συνέπεια και ορθότητα.
    • Το να γράφει γράμματα , αριθμούς και σύμβολα με την σωστή σειρά.
    • Το να διορθώνει γραπτά κείμενα και κείμενα που έχει δημιουργήσει το ίδιο.
    • Το να εκφράζει ιδέες με οργανωμένο τρόπο (μεγαλύτερα παιδιά).
    • Το να προετοιμάζει και να οργανώνει γραπτές εργασίες (μεγαλύτερα παιδιά).
    • Το να αναπτύσσει πλήρως ιδέες χρησιμοποιώντας τον γραπτό λόγο (μεγαλύτερα παιδιά).
    • Το να ακούει και να κρατάει σημειώσεις ταυτόχρονα.
  • Κοινωνικό-συναισθηματικός τομέας:
    • Το να συμμετέχει σε ομάδες συνομηλίκων και να διατηρεί θετική κοινωνική υπόσταση.
    • Το να είναι ικανό να ερμηνεύει τα μη λεκτικά στοιχεία, την γλώσσα του σώματος και τον τόνο της φωνής των άλλων.
    • Το να μπορεί να αντιμετωπίσει την πίεση τν συνομηλίκων, την αμηχανία και να εκφράζει τα συναισθήματα του με τον κατάλληλο τρόπο.
    • Το να θέτει ρεαλιστικούς κοινωνικούς στόχους.
    • Το να διατηρεί θετική αυτοεκτίμηση σχετικά με την μάθηση και να τα πηγαίνει καλά με τους γύρω του.
    • Το να διατηρεί την σιγουριά ότι ταιριάζει και μπορεί να ενταχθεί σε ομάδες συμμαθητών του και άλλων συνομηλίκων.
  • Άλλα:
    • Το να μαθαίνει και να θυμάται καινούργιες δεξιότητες- βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην απομνημόνευση.
    • Το να θυμάται γεγονότα και αριθμούς.
    • Αίσθηση κατεύθυνσης / χωρικών εννοιών (όπως το αριστερά και το δεξιά).
    • Το να μαθαίνει καινούργια παιχνίδια και να γνωρίζει άρτια πώς να φτιάχνει πάζλ.

Εργασίες για το σπίτι

Όταν το παιδί σας έχει δυσλεξία, η μελέτη στο σπίτι μπορεί να είναι μεγάλη αγγαρεία. Όταν έρχεται η ώρα να καθήσουν και να μελετήσουν, η υπερπροσπάθεια των μαθητών με την ανάγνωση, τη γραφή και / ή την ορθογραφία έρχονται σε σύγκρουση με δυσκολίες όπως η οργάνωση και η διαχείριση του χρόνου.

Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς πόσο αγχωτική μπορεί η κατάσταση αυτή να είναι για τους μαθητές αλλά και για τους γονείς εξίσου. Οι εργασίες για το σπίτι όμως δεν χρειάζεται να είναι καθημερινός αγώνας για τους μαθητές με δυσλεξία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες.

Διαβάστε αυτές τις συμβουλές για να βοηθήσετε το παιδί σας να χτίσει δεξιότητες και συστήματα που θα μειώσουν το άγχος της μελέτης στο σπίτι για όλη την οικογένεια.

Οργάνωση στο σχολείο και στο σπίτι

  • Εξαλείψτε τον κίνδυνο βιβλίων και τετραδίων που έχουν ξεχαστεί στο σχολείο ζητώντας από τον δάσκαλο να τα ελέγχει μαζί με το παιδί στο τέλος της μέρας.
  •  Για τα παιδιά εκείνα που χρησιμοποιούν ντουλαπάκια, κρεμάστε μια δακτυλογραφημένη λίστα σε χρωματιστό χαρτί υπενθυμίζοντας στο παιδί τι πρέπει να ρωτάει τον εαυτό του κάθε μέρα όταν μαζεύει τις εργασίες που θα πρέπει να ετοιμάσει για την επόμενη μέρα. Επιπρόσθετα, μια μικρή κάρτα πάνω στην οποία θα σημειώνονται πληροφορίες / σημαντικές σημειώσεις θα μπορούσε να κολληθεί στο εξώφυλλο του σημειωματάριου του παιδιού.
  • Ταχθείτε υπέρ ενός καλά καθιερωμένου συστήματος επικοινωνίας ανάμεσα στο σχολείο και το σπίτι.

Oργάνωση εργασιών για το σπίτι:

Επιλέξτε μια συγκεκριμένη περιοχή για την μελέτη και τις απαραίτητες προμήθειες. Όταν η μελέτη ολοκληρωθεί, ζητήστε από το παιδί να επιστρέψει όλα τα υλικά / αντικείμενα στην σωστή τους θέση.

Βοηθήστε το παιδί σας να αποφύγει το να αποφεύγει την μελέτη για το σχολείο. Δουλέψτε μαζί με το παιδί σας ώστε να καθιερώσετε κανόνες σχετικά με το πότε και πώς θα ολοκληρώνεται η μελέτη των μαθημάτων. Για παράδειγμα, θα πρέπει το παιδί να ξεκινά με το αγαπημένο του μάθημα και να κάνει διάλειμμα μετά από κάθε εργασία.

Πώς θα ξέρει το παιδί σας πότε είναι ώρα να επιστρέψει στην δουλειά του;

Λεκτικές υπενθυμίσεις όπως « Ιωάννα, απλώς σου υπενθυμίζω ότι σου έχουν απομείνει δύο λεπτά διάλειμμα ακόμα», και χρονόμετρα είναι πολύ αποτελεσματικά στο να υπενθυμίζουν στο παιδί να επιστρέψει στη δουλειά του.

Ποια ερεθίσματα είναι αποδεκτά ή μη κατά τη διάρκεια της μελέτης;

Ο τρόπος με τον οποίο ολοκληρώνεται η μελέτη είναι εξίσου σημαντικός με την ολοκλήρωσή της.

Όσον αφορά στη μελέτη του Σαββατοκύριακου, ενθαρρύνετε το παιδί να ξεκινά από το απόγευμα της  Παρασκευής. Είναι εξαιρετικά σημαντικό. Όχι μόνο επειδή οι πληροφορίες είναι στο μυαλό τους φρέσκες αλλά επίσης υπάρχει έτσι αρκετός χρόνος για να αντιμετωπιστούν δυσάρεστα ενδεχόμενα όπως η ανεύρεση βιβλίων που έχουν κάπου ξεχαστεί ή η αγορά υλικών για εργασίες.

Ρωτήστε τον εαυτό σας: « Η δασκάλα αναθέτει στο παιδί εργασίες και δίνει οδηγίες που να ταιριάζουν στο προφίλ του;» Αν όχι, μην διστάσετε να μοιραστείτε μαζί της ανησυχίες και ιδέες.

Αν το παιδί σας χάνει μαθήματα, βοηθήστε το να είναι υπεύθυνο ως προς το να μαθαίνει τι πρέπει να έχει έτοιμο για την επόμενη μέρα. Ενώ μπορεί να υπάρξουν φορές που το παιδί δεν μπορεί να ολοκληρώσει τις εργασίες του χωρίς την καθοδήγηση στην τάξη, είναι παρόλα αυτά χρήσιμο το παιδί να μπορεί να φέρει εις πέρα τα καθήκοντα του τηλεφωνώντας σε κάποιον συμμαθητή ή επικοινωνώντας μέσω e-mail με την δασκάλα του κατά την διάρκεια της μέρας (αν υπάρχει αυτή η επιλογή).

Αυτή η δεξιότητα η οποία αναπτύσσεται με εκπαίδευση και εμπειρία είναι πολύ σημαντική μέχρι τις μεσαίες τάξεις του Δημοτικού και φυσικά μέχρι και το Γυμνάσιο. Επιπλέον, ελαχιστοποιεί το άγχος που μπορεί να έχει το παιδί όταν επιστρέψει στο σχολείο.

Source: www.ikid.gr

Διαφωτιστικές πηγές για την δυσλεξία.

LD.org
ιστοσελίδα με υλικό σχετικό με όλες τις πλευρές των ΜΔ (συμπεριλαμβανομένων βίντεο και podcasts) Οι παρακάτω πηγές θα σας βοηθήσουν να μάθετε περισσότερα για την δυσλεξία.
Bookshare
To Bookshare είναι μια προσβάσιμη online βιβλιοθήκη για ανθρώπους με δυσλεξία και αναπηρίες. Πάνω από 160.000 τίτλοι είναι διαθέσιμοι και οι μαθητές μπορούν να γίνουν μέλη χωρίς καμία επιβάρυνση.
Dyslexia Help στο Πανεπιστήμιο του Michigan
To Dyslexia Help είναι σχεδιασμένo για να σας βοηθήσει να καταλάβετε και να μάθετε σχετικά με την Δυσλεξία και την δυσκολία με την γλώσσα. Επισκεφτείτε την σελίδα τους για σωρεία πληροφοριών που απευθύνονται σε άτομα με δυσλεξία, γονείς και επαγγελματίες. Αν έχετε ποτέ αναρωτηθεί για διασημότητες με δυσλεξία, πρέπει να επισκεφτείτε το τμήμα με τίτλο « Dyslexia Success Stories».
Dyslexia on Kids Health και Dyslexia on Teens Health
Είστε γονιός ή εκπαιδευτικός που ψάχνει για υλικό σχετικό με την δυσλεξία κατάλληλο για διάφορες ηλικίες; Αυτά τα άρθρα προσφέρουν τα βασικά για την δυσλεξία, προσαρμοσμένα στο αναγνωστικό και αναπτυξιακό επίπεδο παιδιών και εφήβων